Helaas is recent gebleken dat er een cyberincident heeft plaatsgevonden bij onze IT-leverancier, waardoor wij ook getroffen zijn. We willen hier graag open over zijn en uitleggen wat er is gebeurd, wat de mogelijke gevolgen zijn en welke maatregelen we hebben genomen.
Wat er is gebeurd
Wij ontdekten dat er via onze IT-leverancier gijzelsoftware (ransomware) op onze systemen is terechtgekomen. Hierdoor konden wij tijdelijk niet bij onze gegevens. Hoewel het onderzoek daar geen aanwijzing voor heeft gevonden, is het niet volledig uit te sluiten dat bepaalde persoonsgegevens ingezien zijn door anderen dan waarvoor ze bedoeld waren. Dankzij de hulp van deskundigen zijn onze systemen inmiddels weer veilig en volledig hersteld.
Wat we gedaan hebben
Wij begrijpen dat het verontrustend kan zijn om te lezen dat er mogelijk iets met jouw gegevens is gebeurd, zeker als je die ons hebt toevertrouwd. Om snel en zorgvuldig te reageren hebben we direct de volgende maatregelen genomen:
– We hebben forensisch IT-deskundigen ingeschakeld om het incident te onderzoeken en ons te helpen bij het herstel.
– De toegang tot het systeem dat mogelijk de veroorzaker is van het incident is direct afgesloten.
– Er is een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
– We hebben extra beveiligingsmaatregelen ingevoerd om herhaling te voorkomen.
– We hebben onze data laten opschonen en opnieuw laten inladen in onze systemen.
Wat dit betekent
Hoewel we dit niet met absolute zekerheid kunnen weten, heeft het IT-forensisch onderzoek geen indicatie gegeven dat er gegevens zijn kwijtgeraakt of gestolen. Daarom verwachten we dat je geen gevolgen zult ervaren van dit incident. Door het snelle herstel verwachten we ook dat onze dienstverlening zonder problemen kan doorgaan. Dat neemt niet weg dat we alert blijven en de situatie nauwlettend volgen.
Meer informatie of vragen
We vinden het belangrijk om eerlijk te zijn, ook als iets misgaat.
Wij betreuren deze situatie en bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak of de zorg die dit mogelijk kan veroorzaken. Tegelijkertijd zijn we zeer dankbaar voor het getoonde begrip voor de situatie, dit waarderen we bijzonder.
Heb je vragen over dit incident? Neem dan gerust contact met ons op via [email protected].
Je mag erop vertrouwen dat we alles doen wat in ons vermogen ligt om gegevens goed te beschermen, nu en in de toekomst.
Met vriendelijke groet,
Jur Nijman en Chris Freitag,
Directie van KidsReizen